Hoe bouw je een online community?

Hoe bouw je een online community?

Er is een zeer grote kans dat vrijwel al je leden of klanten online aanwezig zijn, door je klanten ook online aan je merk te binden creëer je meer connectie met je merk. Dit kun je op verschillende manieren realiseren, één daarvan is het opzetten van een online community.

Deel dit artikel:

Maar welke tools heb je daarvoor nodig en waar moet je op letten? Bij Brightle zijn dit vragen waar wij dagelijks bij stil staan en waar wij een heel platform omheen hebben gebouwd. In deze blog nemen wij je daarom mee naar de mogelijkheden die voor het oprapen liggen!

Bouw ik een online community zelf, of laat ik dat doen?

De opties met betrekking tot een online community zijn breed waardoor je wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. Je kunt ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan, door middel van tools zoals Wordpress is het tegenwoordig een stuk makkelijker gemaakt om zelf een online platform op te zetten. Dit vergt wat inzet, studie en doorzettingsvermogen aangezien je Wordpress als tool zal moeten leren begrijpen en hoe het jou kan helpen om een platform te bouwen. Een andere keuze die vaak wordt gemaakt is Facebook echter daalt het gebruik van Facebook jaar na jaar en heeft het een aantal grote restricties die jouw online community belemmeren in het contact met elkaar. Vanuit deze vraagstelling is Brightle ontstaan. Niet alleen hebben wij een allesomvattend platform, maar vinden wij het ook erg belangrijk dat jouw eisen en wensen centraal staan. Jouw online community is namelijk uniek en zal ook ingesteld moeten worden naar de wensen van jouw leden.

De leden van je online community in kaart brengen

Waar wij starten is door samen in gesprek te gaan. Wat is de drijfveer van jouw online community? Wat stuurt jouw leden? Welke vragen en nog belangrijker welke eisen liggen er op tafel? Allemaal erg belangrijke vragen die gesteld moeten worden waardoor jouw omgeving steeds meer inhoud en vorm zal krijgen. Dit doen wij door het inzetten van een aantal tools waaronder een "Customer-Journey". Hiermee brengen wij de reis die jouw leden afleggen in kaart en kunnen wij zowel de pijnpunten als ook de geluksmomentjes achterhalen. Afhankelijk van je doelgroep kunnen wij hier de juiste content op afstemmen die echt belangrijk is voor jouw leden. Willen jouw leden graag kennis delen en is het belangrijk om van elkaar te leren? Dan kan het zomaar zijn dat de perfecte online community voor jouw leden een video cursus module bevat. Is jouw community altijd op pad en moeten er events gepland worden? Dan past de agenda module weer perfect bij jouw community. Zoals je ziet, geen enkele community is hetzelfde en daar zit de kracht van jullie uniekheid die Brightle naar voren wilt brengen.

Alles uit handen

Zoals je al hebt gemerkt komt er veel bij kijken. Het opzetten van een online community is tijdrovend werk dat veel informatie en kennis vergt. Met Brightle aan je zijde heb je niet alleen een alles-in-1 platform maar ook experts die met je meedenken wat kan leiden tot nog meer groei en successen. Niks is ons te gek en maatwerk staat bij ons centraal. 

Hebben wij je interesse gewekt? Neem eens een kijkje op onze functionaliteiten en tarieven paginas en dan hopen wij snel met jou om tafel te zitten!

Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Deel dit artikel:

Start een Brightle community

Ontdek wat een Brightle community voor jouw vereniging kan betekenen?