Website voor vereniging; 4 aandachtspunten

Website voor vereniging; 4 aandachtspunten

Wat komt er kijken bij het bouwen van een website voor een vereniging? Dit artikel legt het uit.

Deel dit artikel:

Bij een website voor een vereniging wordt vaak een Wordpress thema uit de kast getrokken en wordt dit thema met een spaghetti van plugins ingericht. Het menu wordt een allegaartje van topics die door de jaren heen relevant leken en van enige structuur is niets meer te bekennen. Dat kan anders! In dit artikel leggen we uit waar je aan moet denken bij een website voor een vereniging. 4 aandachtspunten.

1. Doelgroepen voor een website van een vereniging

De eerste vraag bij het inrichten van een website voor een vereniging is welke mensen de website gaan bezoeken? Dit zou namelijk nog wel eens verassend kunnen zijn! Snel denken we namelijk aan de leden. Die kans is groot, maar zelfs dan moeten leden wel een reden hebben om de website te bezoeken. Wanneer je namelijk alleen verenigingsnieuws vermeld, zullen leden niet snel periodiek de website bezoeken. Ze bezoeken de website waarschijnlijk alleen wanneer ze iets moeten. 

Naast de leden moet je ook niet de andere doelgroepen vergeten! Een belangrijke hier in zijn de potentiële leden! Zij willen vaak weten wat de vereniging voor hun kan betekenen. Wat het kost en wat ze er voor terug krijgen. Kun je deze groep overtuigen met je website? Kunnen ze snel genoeg aan hun informatie komen? En kunnen ze zich makkelijk inschrijven? Allemaal vragen waar je een antwoord op dient te geven.

Dan hebben we meestal nog een doelgroep die we niet moeten vergeten en die tegelijkertijd heel divers kan zijn; de stakeholders. Dit kan van alles zijn; sponsoren, betrokkenen, geïnteresseerden, noem maar op.

Je ziet dus dat het aantal doelgroepen snel kan groeien. Wanneer je voor elke doelgroep alle informatie in het menu gaat zetten kan het heel snel heel onoverzichtelijk worden. Lange menu’s dragen tenslotte wel wat bij aan de volledigheid, maar niet aan de overzichtelijkheid. En dat laatste is heel belangrijk in een webdesign. 

Ga dus heel nauwkeurig in kaart brengen wie de doelgroepen zijn  voor de website van je vereniging en vooral welke informatiebehoeften zij hebben. Op basis van dit onderzoek kun je prioriteiten stellen aan bepaalde informatie en kun je strategischere beslissingen nemen.

2. Strategie voor de  website voor je vereniging

De tijd van een website zien als een folder of visitekaartje zijn we al lang voorbij. Een website is interactief en dynamisch. En daar kan strategisch heel goed gebruik van gemaakt worden.

Bij het ontwikkelen van een strategie dien je uiteraard een doel te stellen. Wat is dit? Meer leden werven? Leden informeren? Stakeholders informeren? Leden toegang geven tot documenten? Of achtergrond informatie? Of wellicht leden met elkaar in contact brengen?

Ook kan het zijn dat de website voor je vereniging meerdere doelstellingen heeft. Of op-een-volgende doelstellingen. 

In de vorige stap hebben we de doelgroepen behandeld. Zij zijn je vertrekpunt van de strategie. Vaak helpt het om in het doelgroeponderzoek de ‘pain’ en ‘gains’ in kaart te brengen. Waar loopt de doelgroep tegenaan, waar zitten ze mee en/of waar halen ze plezier uit en wat vinden ze fijn. Daartussen zit vaak je strategie.

Hoe zou je bijvoorbeeld pains weg kunnen nemen? Of verzachten? Of hoe zou je gains kunnen versterken of bevestigen?

Bij het denken in oplossingen voor de website van je vereniging kun je veel verder gaan dan alleen tekst. Denk in digitale oplossingen. Willen je leden graag documenten eenvoudig kunnen vinden? Wellicht kan de website voor je vereniging hier ook een oplossing in bieden. En wat als ze een vraag hebben over bijvoorbeeld een document? Kunnen ze die dan ergens stellen? Aan de community wellicht? 😉 Hebben leden bijvoorbeeld behoefte aan videocontent? Of willen ze elkaar uitdagen in challenges? Zomaar wat ideeën die je in zou kunnen zetten voor de website van je vereniging.

3. Design een website voor je vereniging

een goede strategie bestaat voor 50% ook uit design. Dit wordt vaak nogal onderschat. Ook design hoort erbij, dus laat die thema’s maar eens liggen en laat een ontwerp maken die jouw strategie ademt. Die echt past bij de identiteit en die jouw leden meeneemt in hun journey. Een goed design is niet alleen de juiste vormkeuze, kleurkeuze en typografie. Het is vooral een onderzoek naar informatie, flow, indeling en gebruiksvriendelijkheid. En dit allemaal op meerdere devices; desktops, tablets, mobiele telefoons en wellicht nog andere devices waar je doelgroep actief op is.

Design is zeer belangrijk. Onderschat dit dus niet voor de website van je vereniging. Het is dus erg belangrijk om hier strategisch over na te denken en hier een professional voor in te schakelen wanneer je niet de juiste kennis en skills hebt.

4. Platform voor een website van een vereniging

Er zijn diverse manieren om een website te ontwikkelen. Je kunt een professional inschakelen die technisch een website voor je vereniging kan programmeren. Helaas zijn deze professionals vaak minder strategisch. Ook kun je zelf een website bouwen met zogenoemde “no-code” tools als Wordpress of Wix. De mogelijkheden zijn divers, maar vaak loop je hier ook weer tegen beperkingen op. Vooral het gedeelte van verenigingen zoals een leden login is dan lastig. Er zijn wel diverse plugins, maar uiteindelijk beland je toch vaak in een zooitje van plugins.

Wellicht is daarom ons Brightle platform interessant, in combinatie met een op maat gemaakte website voor je vereniging. Ons community platform zorgt voor de harde technische zaken, en de website voor je vereniging zal hier omheen draaien. Samen kijken we dan naar wat de juiste strategie is en hoe de website er uit gaat zien. En voor de leden zelf zal de Brightle community vervolgens het kloppend hart zijn. ❤️

Deel dit artikel:

Start een Brightle community

Ontdek wat een Brightle community voor jouw vereniging kan betekenen?