Een community starten, waar begin je? Met welke tools? En vergeet ook vooral niet, welke strategie? Een community starten is een proces waarbij je goed moet nadenken over verschillende onderdelen. Wij helpen je graag.
Vaak is men geneigd om bij het starten van een community direct te denken aan techniek. Er wordt gezocht naar een platform waar leden kunnen inloggen. Wat er gebeurd wanneer dit platform er eenmaal is staat wordt vaak vergeten. Een community draait namelijk vooral op strategie. Enkele tips om te starten:
Het klinkt als een inkoppertje, maar wanneer je een community wilt starten is het belangrijk je doelgroep goed te kennen. Heel erg goed zelfs. Vaak worden veel veronderstellingen gedaan, maar kloppen deze wel? Heeft jouw doelgroep behoefte aan een community? Wat drijft je doelgroep? Waar lopen ze eventueel tegenaan? Belangrijke vragen om te stellen.
Een belangrijke eerste stap is een goede analyse maken van je doelgroep. Breng de leden-'journey' eens in kaart om te analyseren wie je leden zijn, wat ze doen, waar eventuele pijnpunten zijn en wat hen drijft. Wanneer je dit goed in beeld hebt gebracht kun je beter inspelen op deze wensen bij het starten van je community. Denk hierbij vooral aan op welke content de community moet gaan draaien. Is het een vraag-antwoord community? Of wellicht een e-learning omgeving? Ook kan het zijn om leden gewoon met elkaar in contact te brengen of om documenten te delen.
Wanneer je je doelgroep kent, is het een goede zaak een contentplan te maken. Een contentplan houdt in dat je gaat onderzoeken welke soorten informatie jouw doelgroep interessant vindt. Dit kan heel breed zijn! Soms wilt je doelgroep graag artikelen lezen omtrent hun vakgebied. Of soms willen ze leden vragen kunnen stellen. Of wellicht documenten delen.
Content kan dus heel breed zijn: berichten, blogs, nieuws, video's, documenten, etc. Breng dit eens in kaart en koppel dit aan de community.
Vooral bij het starten van een community is dit een erg belangrijke stap die vooral in het begin veel tijd vraagt van de initiators van de startende community. Een startende community gaat namelijk niet uit zichzelf draaien. Nieuwe leden zullen de kat uit de boom kijken en zijn vaak nog schuw. Ben dus vooral in het begin actief met de content die jouw doelgroep graag ziet; dus plaats die interessante artikelen, deel die goede documenten en vraag de community om hulp. Laat vooral zien hoe de community gebruikt kan worden en laat het balletje langzaam rollen.
Er zijn diverse platformen om een community te starten. Al deze platformen richten zich vaak op een bepaald onderdeel. Kijk daarom goed naar wat je doelgroep graag zou willen zien. Daarom is het belangrijk te starten vanuit een strategie. Vanuit de strategie kan een 'requirements'-lijst gemaakt worden met wensen. Met deze wensen kun je een eventuele shortlist maken en uiteindelijk een keuze maken.
Er zijn diverse soorten platformen, zowel technisch als qua insteek. De ene community is meer 'Do-it-yourself' en dien je zelf te installeren op bijvoorbeeld een CMS als Wordpress. De andere community wordt voor je opgezet en ingericht. Welke keuze je hier maakt is uiteraard geheel afhankelijk van jouw situatie. Ook de insteek verschilt per community. Sommige communities zijn heel erg gericht op e-learning. Dit kan natuurlijk een grote mismatch zijn op het moment dat je juist iets zoekt om documenten te delen.
Bekijk dus per community goed waar de community zich op richt en wat het starten van de community voor jou betekent.
Maak een shortlist van platformen waar je een demo gaat aanvragen. Een demo kan je veel inzicht geven in hoe de community werkt en hoe je een goede community kunt starten. Blijf bij elke demo ook goed naar je gewenste strategie kijken. Vaak kunnen de functionaliteiten in een community heel leuk zijn, maar totaal misplaats voor jouw doelgroep en strategie.
Het is daarom ook aan te raden om een wensenlijst te maken met functionaliteiten die jij graag terug ziet in de community. Deze zullen niet altijd 1-op-1 in het platform zitten, maar wellicht is maatwerk mogelijk of kan iets op een andere manier bereikt worden.
Je strategie is bepaald en je hebt een keuze kunnen maken voor een platform. Nu het belangrijk om aan de slag te gaan. In deze fase richt je eerst de community in volgens je strategie. Daarna is het belangrijk goed na te denken over een goede 'onboarding' strategie. Dit betekent hoe je ervoor gaat zorgen dat leden zich aanmelden en vooral ook hoe de flow er uit ziet voor deze leden. Het is in deze fase héél belangrijk dat alles snel duidelijk is voor leden én dat zij de toegevoegde waarde voor henzelf zien. Communiceer daarom duidelijk je uitgangspunt voor de startende community en zorg dat de totale 'flow' klopt; van registratie, bevestiging tot uiteindelijk gebruik. In een goede community zou je niets expliciet moeten uitleggen. Heb je een handleiding nodig? Dan klopt er iets niet met de flow. Besteed hier dus veel aandacht aan.
Zoals uit dit artikel blijkt is bij het starten van een community, strategie erg belangrijk. Dit nemen wij dan ook zeer serieus. Indien gewenst kunnen we je hierbij begeleiden. We hebben leuke leden-'journey'-brainstorm technieken die vaak als zeer waardevol worden ervaren. Vanuit hier kunnen we indien gewenst meewerken aan een gedegen strategie.
Ons platform is geen 'do-it-yourself'-platform. Wel zo makkelijk. Wij zullen zorgen voor de installatie en inrichting. Je hoeft alleen maar mee te denken en voor de content te zorgen. Samen zetten we zo een community op die voor iedereen duidelijk is, waar de flow klopt en alles naadloos aansluit op de gemaakte strategie.
Ontdek wat een Brightle community voor jouw vereniging kan betekenen?