Wat staan communities te wachten in 2023

Wat staan communities te wachten in 2023

Waar 2022 in het teken stond van herbouwen en verder gaan maar vooral evolueren in een post-pandemic samenleving zal 2023 met name de impact laten zien hoe dat wij als samenleving vooruit zullen gaan en met name samen groeien om nog beter, sneller en efficiënter contact te krijgen met de mensen om ons heen. Brightle blikt vooruit op de mogelijkheden die 2023 zal gaan bieden.

Deel dit artikel:

De trends van 2023 voor communities

De wereld en met name digitale platformen groeien in een rap tempo en blijven zichzelf constant opnieuw uitvinden om zo nog beter hun userbase te ondersteunen in de vraagstukken die er liggen of ontstaan. Een aantal trends die in 2023 wel eens groot of nog groter kunnen worden binnen communities:

  • Een nog grotere groei van mobiele adoptie en applicatie gericht ontwikkelen
  • Meer aandacht aan privacy en veiligheid
  • Video's nemen het meer en meer over
  • Het gebruik van AI en machine-learning technieken
  • Live streaming en interactiviteit
  • Niet alleen bedrijven, verenigingen of organisaties maar ook influencers en celebrities gaan steeds meer nieuwe manieren krijgen om in contact te blijven met hun fans
  • Nog gerichter je klanten benaderen door middel van gerichte marketing 

Maak communities visueel

In 2022 nam TikTok de wereld over en dat heeft het nodige stof doen opwaaien. Niet alleen Instagram en Facebook hebben hun business omgegooid van afbeelding content naar video's in de vorm van Reels ook Youtube gaat de gigant achterna met hun opnieuw geïntroduceerde Shorts. Het lijkt een logische evolutie die veel verandering met zich mee brengt. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een telefoon waar je in hoge kwaliteit video's mee kan maken. Het is daarom ook essentieel dat communities in 2023 deze overstap durven te omarmen. Door bijvoorbeeld steeds meer de focus te leggen op video content maar ook op de kracht van live-streaming en videobellen. Dankzij de corona pandemie zijn we al heel erg gegroeid op het gebied van thuiswerken en het in contact blijven met je omgeving door middel van digitale middelen. De manier hoe dit zal gaan evolueren is door meer interactiviteit te bieden aan de gebruiker. Denk hierbij aan comments plaatsen, polls houden of mensen uitnodigen. Dit is nog vrij persoonlijk en zal in 2023 op grotere schaal nog meer worden ingezet. Denk hierbij aan het gebruik van virtuele events en webinars. Zo kan je gehele community aanwezig zijn vanuit de comfort van hun eigen huis. 

Mobiele communities nemen het over

Weliswaar gebruiken we laptops en computers nog veel voor zakelijke doeleinden. Vooral op consument gebied is het gebruik van mobiele apparaten zoals telefoons en tablets steeds meer de overhand aan het nemen, ook in het zakelijke leven. Communities die in 2023 willen groeien zullen daarom een grote focus moeten hebben op deze overstap. Is jouw community al mobiel? Of wil je meer mobiel gaan? Dan is het heel belangrijk dat deze stap zo gebruiksvriendelijk mogelijk gebeurd. 

AI en Communities? 

2022 zag de start van zogenaamde AI content creation. Tools zoals Dall-E en ChatGPT kreeg veel aandacht in de media door hun ontzettend indrukwekkende resultaten. Waar Dall-E kunst wist te maken die er ontzettend realistisch en mooi uitzag kun je bij ChatGPT hele teksten laten genereren die jou kan helpen om je content nog specifieker aan de man te brengen. In 2023 verwachten wij dat social media platformen en ook online communities meer en meer met AI en Machine Learning gaan doen om zo hun community nog interessanter te maken voor potentiële leden. 

Met Brightle staat jouw community sterk

Bij Brightle snappen we erg goed dat al deze toekomst spraak wellicht een indruk op je maakt en dat je bij jezelf denkt maar hoe moet ik dit toe gaan passen om met de tijd mee te gaan? Brightle denkt graag met jou mee. Niet alleen beschikken wij over een uniek en evoluerend platform waar al jouw community leden kunnen samen komen. Ook zorgen wij ervoor dat jij met jouw community de toekomst op de juiste manier in gaat en kan meegroeien met de markt. En al dat onderzoek richting de toekomst? Daar denken wij graag met je mee!

Namens Brightly wensen wij iedereen een gezond en vooral een gelukkig 2023! 


Deel dit artikel:

Start een Brightle community

Ontdek wat een Brightle community voor jouw vereniging kan betekenen?