Je community strategisch inzetten. Een heel goed idee!

Je community strategisch inzetten. Een heel goed idee!

Mensen zijn sociale wezens, we communiceren graag, hebben graag geliefde om ons heen en met de juiste kring groei je tot ongekende hoogten. Dit is niet alleen privé het geval, maar ook in je professionele werkveld! Wij bij Brightle geloven dat jouw sociale netwerk niet alleen je vereniging maar ook iedere individu kan helpen groeien. Hoe je dat doet, lees je natuurlijk in deze blog!

Deel dit artikel:

Mensen zijn sociale wezens, we communiceren graag, hebben graag geliefde om ons heen en met de juiste kring groei je tot ongekende hoogten. Dit is niet alleen privé het geval, maar ook in je professionele werkveld! Wij bij Brightle geloven dat jouw sociale netwerk niet alleen je vereniging maar ook iedere individu kan helpen groeien. Hoe je dat doet, lees je natuurlijk in deze blog! 

Wat zijn onze doelen en hoe kom ik hier achter?

Doelen stellen is voor jouw community een erg goed idee. Deze doelen formuleer je door jezelf en je community een paar “key questions” te stellen. Vragen zoals:

  • Waarom is onze community opgericht?
  • Hoe kan de community onze vakvereniging het beste ondersteunen?
  • Voor wie bouw ik de community? Voor onszelf? Of dient het ook onze leden en connecties?
  • Welke tools heeft onze community nodig om de meeste potentie eruit te halen?

Een antwoord op de vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn: 

“Ik bouw deze Brightle omgeving om onze HR medewerkers een plaats te geven om gezamenlijk het overzicht te houden over onze werknemers, om dit te bewerkstelligen is het van noodzakelijk belang dat ze ten alle tijden toegang hebben tot gevoelige informatie en bestanden gekoppeld aan de desbetreffende personen”

Ben zo specifiek mogelijk. Het helpt hierbij om persona’s te maken van de vele verschillende groepen die zich binnen jouw community ontstaan. Een persona kun je op verschillende manieren opzetten, denk bijvoorbeeld aan het maken van een empathy map of een customer journey. Dit zijn tools die je makkelijk via google kan vinden en die je helpen om achter de zogenaamde pain en gains van jouw communityleden te komen. Een antwoord vinden op deze pain en gains is vaak het antwoord op het bestaansrecht van je community.

Zo zou het kunnen dat veel leden behoefte hebben aan een centrale plek waar ze vakgerelateerde richtlijnen kunnen downloaden of juist de behoefte hebben om collega’s te ontmoeten. Deze antwoorden lijken voor de hand liggend, maar met goed onderzoek zullen de antwoorden die specifiek spelen binnen jouw community je wellicht verrassen!

Ga vooral met je leden om tafel om dit te onderzoeken. Vraag open vragen en vul eens samen met wat leden een empathy map of customer journey in.

Strategische groei met behulp van Brightle

Natuurlijk snappen wij bij Brightle dat een onderzoek zoals dit een bepaalde vinesse vereist, met de juiste know-how en expertise. Wij bij Brightle staan daarom klaar om samen met jou een strategisch plan op te zetten, zodat jouw community ingericht wordt met een strategische inzet. Alleen op die manier kun je het maximale uit je community halen.

Photo by Buro Millennial from Pexels

Deel dit artikel:

Start een Brightle community

Ontdek wat een Brightle community voor jouw vereniging kan betekenen?