De voordelen van een sociaal intranet voor verenigingen

De voordelen van een sociaal intranet voor verenigingen

Jij wilt met jouw vereniging het liefste zowel offline als ook online het maximale halen uit jouw leden. Vaak wordt er dan al snel gekeken naar het opzetten van een social intranet die specifiek voor jouw vereniging is ingesteld. Een sociaal intranet is een centraal platform waarop jouw leden kennis met elkaar kunnen delen en samenwerken. Dit doen ze door middel van kennis delen, het plannen van zaken en het opzetten en onderhouden van een online databank. Het is in wezen vergelijkbaar met sociale media echter heeft het de voordelen dat het specifiek aangepast wordt aan de wensen van jouw vereniging. Zie het als LinkedIn maar dan afgeschermd binnen de muren van jouw vereniging!

Deel dit artikel:

Een sociaal intranet dat niet alleen een verzamelbak is

Het verzamelen en delen van informatie blijft toenemen. Zo ook binnen verenigingen en organisaties. Dit kan ertoe leiden dat jij als vereniging een een hoop verschillende programma's, apps en platformen gebruikt. Dit alles om te zorgen dat niet alleen informatie verloren gaat en dat deze informatie ook intern te delen is. Met een sociaal intranet zorg je er niet alleen voor dat alle informatie op één plek te vinden is. Ook zorg je ervoor dat deze informatie altijd overzichtelijk blijft en – wellicht belangrijker – van de juiste beveiliging voorzien is. Maar het verzamelen van informatie is niet het enige doel dat een sociaal intranet kan vervullen. Met name tijdens de pandemie is er een grote boost geweest richting online conversaties. Ook hier worden verschillende apps voor gebruikt zoals o.a Whatsapp, Zoom, Teams, of Google Meets. en zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen. Door het gebruik van een intern sociaal intranet kan het gebruik van een online conversatie app aangevuld worden met een reeks aan functies die allemaal intern binnen hetzelfde platform zitten.

Een sociaal intranet aangepast op jouw wensen

Wat je met name wil bereiken is dat jouw vereniging als overkoepelende hub dient voor al jouw leden die daarin ook hun eigen persoonlijkheden mogen hebben en tonen. Dit krijg je voor elkaar door niet alleen de juist strategieën toe te passen bij het opzetten van jouw sociaal intranet maar ook door de juiste tools te gebruiken. Elke vereniging is anders, net zoals dat de leden binnen jouw vereniging allemaal stuk voor stuk uniek zijn. Dit vergt een analytische aanpak waar er wordt gekeken naar alle opties en wensen die jouw leden hebben. Dit kun je in kaart brengen. Hier zijn een aantal strategische tools voor waaronder een empathy map of een customer journey. Met deze tools breng jij je leden in kaart en kom je achter zowel de pijnpunten waar ze tegenaan lopen, maar ook waar ze gelukkig van worden. Deze informatie is super waardevol, wanneer je de strategie en nodige features bepaald voor jouw sociaal intranet. Is er nood aan een gedeelde agenda bijvoorbeeld? Of hebben jouw leden erg veel behoefte aan het visueel delen van informatie door middel van het maken van videocursussen? Door de juiste strategie breng jij deze wensen in kaart.

Maak jouw sociaal intranet Bright(le).

Met Brighte krijg je niet alleen een uniek platform waar de wensen van jouw leden gerealiseerd kunnen worden, ook bieden wij de optie om samen met jou op onderzoek uit te gaan. Jij hebt de leden en een vraagstuk en wij gaan aan de slag om te zorgen dat jouw sociaal intranet niet alleen op technisch gebied precies aansluit op de wensen van jouw leden maar ook op sociaal en emotioneel gebied. Bij Brightle kijken we verder dan het platform want het platform alleen is een middel, wat er echt toe doet is hoe jouw leden voordeel halen uit het sociale intranet. Hier zit de kracht. Samen met jou gaan wij die kracht realiseren zodat jouw leden ook online met veel plezier en voldoening tijd besteden aan alle verschillende activiteiten die betrekking hebben tot jouw vereniging.

Photo by Yan Krukov from Pexels:

Deel dit artikel:

Start een Brightle community

Ontdek wat een Brightle community voor jouw vereniging kan betekenen?